پايان نامه

مشخصات پايان نامه:

۱۴۰۰/۶/۳۰ ساعت ۸:۳۰ در http://vroom.ut.ac.ir/alborz2 دفاع:
۴۰۹۶ شناسه:
صدف مستجابيان دانشجو:
مركز رشد خلاقيت كودك با رويكرد افزايش و ايجاد تعامل كودك با محيط و ديگران عنوان فارسي:
the children's creativity growth center with the approach of increasing and creating the children’s interaction with the environment and others عنوان انگليسي:

پرورش خلاقيت از اساسي ترين اهداف نظام هاي آموزشي است. همچنين توجه به كودكان به عنوان يكي از حساس ترين اقشار جامعه همواره حائز اهميت مي‌باشد؛ زيرا دوران كودكي بهترين زمينه را براي رشد شخصيتي كودكان است و همچنين آنان را براي زندگي جمعي آماده مي‌سازد ؛ در ميان اين محيط ها، فضاهاي مختص كودكان كه كودك بخش عمده اي از زمان زندگي خود را در آن سپري مي كند اهميت ويژه اي دارند و ايجاد بستري مناسب براي رشد و ارتقا خلاقيت كودكان ، مي تواند تأثير بسزايي داشته باشد . از آنجا كه كودكان حساس ترين و تأثيرپذيرترين گروه سني جامعه را تشكيل مي دهند، شكل گيري شخصيت، رفتار، يادگيري و سلامت جسمي، روحي كودك و در نهايت شكوفايي خلاقيت او به شدت تحت تاثير محيط هايي است كه در آن حضور مي يابد. ارتقاي خلاقيت و توانايي يادگيري كودك با استفاده از بهينه سازي عناصر تاثيرگذار محيطي از قبيل رنگ ، عناصر طبيعي محيطي و بازي از دغدغه هاي امروز است. بازي و محيط پيرامون در فضاي آموزشي مخصوص كودك مثل مهدكودك ها، بر سطح ادراك محيطي , ايجاد كنجكاوي ، بروز و پرورش خلاقيت ، سطح يادگيري و بهسازي رفتارهاي كودكان بسيار تاثيرگذار هستند .

در مطالعه حاضر با استفاده از روش تحقيق كيفي در زمينه هاي روان شناسي محيط و مفاهيم خلاقيت، تاثير عواملي چون رنگ، محيط طبيعي و بازي بر خلاقيت و رشد كودكان به كمك راهبرد كيفي و استدلال منطقي، نتايج داده هاي جمع آوري شده از طريق مصاحبه، مطالعه كتابخانه اي و ميداني و نقاشي كودكان و ... بررسي خواهند شد . همچنين محتواي كيفي منابع و نظريات پژوهشگران مطرح در اين زمينه، در جهت رسيدن به تفسير و يافتن چهارچوبي براي ارزيابي تاثيرات عناصر مذكور بر خلاقيت كودك، مورد بررسي قرار خواهند گرفت. پرسش ها اين هستند كه اهميت ارتباط كودك با محيط و طبيعت و ديگران چيست و چه تاثيري بر ابعاد رشد او دارد؟چه الگو ها و فضاهايي ميتواند محيط آموزشي را به محيطي مشاركتي بدون تحكم در عين يادگيري تبديل كند؟كدام عوامل ميتوانند در ايجاد حس تعلق به مكان در كودك كمك كننده باشند؟

طبق برخي از مطالعات و بررسي ها ، رنگ با قدرت تاثيرگذاري بر روحيات و تاثير بر ضمير ناخودآگاه مي تواند نقش مهمي در افزايش هوش، پويايي و آرامش كودك داشته باشد؛ ارتباط با طبيعت نيز به عنوان عاملي تاثيرگذار در افزايش سلامت روحي و همينطور ايجاد تنوع و برانگيختن حواس و مسئوليت پذيري كودك باشد ؛ بازي نيز در آماده سازي كودكان براي تلاش، حل مسأله و انجام فعاليت هاي بديع و رشد تخيل و رشد روابط اجتماعي او موثر است. دستاورد اين پژوهش، طراحي فضايي است براي كودكان كه در آن علاوه بر ايجاد حس تعلق به محيط ، مقدمات رشد ، آموزش و شكوفايي استعدادهاي كودكان از جمله خلاقيت را فراهم سازد. توجه به اين عناصر در مراكز كودك مي تواند بوسيله تحريك حواس و ايجاد كنجكاوي و خيال پردازي و تعامل با ديگران از طريق عواملي چون ارتباط با طبيعت و بازي با ديگران، بستري مناسب جهت رشد كودك و شكوفايي خلاقيت كودكان را فراهم سازد .

چکيده:

كودك ، خلاقيت ، محيط طبيعي ، بازي و تعامل ، رشد

کلمات کليدي

اساتيد:

دکتر سعيد حقير استاد راهنما:
استاد راهنماي دوم:
استاد مشاور:
استاد مشاور دوم:

مقالات مستخرج از پايان نامه:

چکيده سال انتشار مجله/همايش/انتشارات
Vol/Issue/Pages
عنوان / نويسندگان وضعيت / نوع

درباره پرديس

تماس با ما

اداره رياست: ۸۸۳۹۱۴۰۰-۰۲۱
امور مالي: ۸۸۳۹۰۸۸۷-۰۲۱
امور اداري: ۸۸۳۹۸۸۶-۰۲۱
آموزش: تماس با کارشناسان آموزش
دورنگار: ۸۸۳۹۰۸۸۹-۰۲۱
دورنگار دبيرخانه: ۸۸۳۹۰۸۸۶-۰۲۱ داخلي ۲۶۰

تهران، بلوار کشاورز، خيابان وصال شيرازي، كوچه فردانش پلاك ۲

آمار وب سايت

توجه

تمامي حقوق براي پرديس البرز دانشگاه تهران محفوظ است. بازنشر اطلاعات اعم از اخبار صفحات وب سايت با ذکر منبع بدون اشکال است. ارجاع به پايان نامه‌هاي دانشجويي بايد قالب استاندارد علمي انجام شود.