پايان نامه

مشخصات پايان نامه:

۱۴۰۰/۶/۱۰ ساعت ۱۴:۰۰ در http://vroom.ut.ac.ir/alborz2 دفاع:
۳۸۴۱ شناسه:
صالح حاجي حسيني دانشجو:
بررسي تأثير قابليت هاي بازاريابي و عملكرد فعلي بر نيات استراتژيك در بازارهاي بين المللي عنوان فارسي:
The Impact of Marketing Capabilities and Current Performance on Strategic Intentions in International Markets عنوان انگليسي:

انتخابهاي استراتژيك شركتها قبل از اجرا بستگي دارد به ذهن تصميم گيرندگان فردي و جمعي. نيات استراتژيك را به صورت اهداف شركت با توجه به جنبه هاي مختلف جهت گيري استراتژيك كه تمايل دارند در آينده دنبال نمايند، تعريف مي كنند. در هر مقطع از زمان احتمالاً سازمانها در حالي كه استراتژيهاي مفروض و مشخصي را دنبال مي كنند، همزمان با توجه به استراتژي هايي كه قصد بكارگيري آنها را در آينده دارند، نيات استراتژيك خود را در سر مي پرورانند. اين نيات لزوماً تا قبل از محقق شدن به طور كامل شناخته شده نيستند و در واقع جهت دهنده انتخابها و اعمال آينده سازمانها هستند. لذا نوع، زيربنا، تخصيص منابع، مسير، سبك و اعتماد در انتخاب استراتژي هاي بعدي شركت و در نهايت عملكرد شركت را جهت مي دهند(مورگان، 2012).

با اين حال، علي رغم اهميت نيات استراتژيك، استراتژي بازاريابي و ادبيات بازارهاي بين المللي همواره صرفاً بر استراتژي هاي مشخص و رايج تأكيد داشته است و اين باعث ناديده گرفته شدن مطالعه نقش نيات استراتژيك در بهبود ديدگاههاي جديد نسبت به ظهور استراتژي، تغيير استراتژي و توسعه منابع شركت شده است.

براي برطرف كردن اين خلاء، در تحقيق حاضر به اين امر پرداخته مي شود كه چگونه نيات استراتژيك قبل از آنكه به انتخابهاي رسمي استراتژيك و اعمال مربوطه تبديل شوند، شكل مي گيرند.

در حالي كه ادبيات تحقيقات مديريت ديدگاههايي را در خصوص نيات استراتژيك برملا مي كند، غالب ترين نظريه مفهوم نيات استراتژيك را به عنوان جهت گيري سازمان هنگامي كه منابع و قابليتهاي خود را در پاسخ به نشانه هاي بازار به كار مي بندد، مي بيند. لذا يك تحرك مطالعاتي از تمركز بر مطالعات تجربي به سوي نيات استراتژيك در پاسخ به چالش هاي بازار آغاز شده است. خصوصاً در بستر بين الملل و در مورد شركتهايي كه در حال رقابت در بازارهاي خارجي هستند، به واسطه ناامني هاي محيطي و هزينه هاي بيشتر فرصتهاي ايجاد استراتژي پيچيده تر و چالش برانگيزتر است(كالكا و مورگان، 2019).

بنابر مباحث مذكور اين تحقيق در جستجوي درك نقش اساسي محركهاي نيات استراتژيك در شركتهاي فعال در بازارهاي بين الملل مي باشد. تصميمات استراتژيك پاسخي هستند به چگونگي ديدگاه تصميم گيران در جنبه هاي مهم و مربوط به موقعيت بازار كه سازمان با آن مواجه است. اين امر عمدتاً در سطح محصول- بازار رخ مي دهد. جايي كه انتخاب استراتژي مجدد ارزيابي مي گردد و مديران با فشار تمركز بر كارايي هزينه در مقابل متمايزسازي بازاريابي مواجهند.

در توضيح انتخاب استراتژي كه در بستر بازاريابي بين الملل دنبال مي شود، مطالعه حاضر بر دو نظريه مطرح در مديريت استراتژيك تمركز دارد. يكي، نظريه عملكرد- بازخورد و ديگري نظريه قابليتها كه اين دو در بستر صادرات بكار گرفته مي شوند.

به طور دقيق تر دو ديدگاه عملكرد- بازخورد و قابليت ها دو عامل مختلف را مطرح مي كند كه نيات استراتژيك را توسط مدير تعيين مي كند. به بيان دقيق تر دو ديدگاه مذكور مشخص مي كند كه مديران قصد دارند در كداميك از دو بعد استراتژي اصلي مديريت هزينه يا متمايزسازي بازاريابي را در آينده به كار ببندند. در اين تحقيق هردوي اين عوامل گنجانده شده اند تا ميزان اهميت نسبي آنها در نيات استراتژيك شركتها مشخص گردد. در اين تحقيق نيات استراتژيك و موقعيت فعلي بازار به طور همزمان در نظر گرفته ميشود. همچنين محيط بازار خارجي نيز با ميزان متفاوت شدت رقابت سنجيده مي شود.

انتظار مي رود شركتهاي توليدي فعال در بخش صادرات با شناخت بهتر از قابليتها و با بازخورد از عملكرد فعلي خود براي آينده تصميمات استراتژيك بهتري اتخاذ نمايند.

چکيده:

نيات استراتژيك | قابليت هاي بازاريابي | عملكرد فعلي | كارايي هزينه | شدت رقابت |متمايزسازي | بازاريابي بين المللي | بازخورد | صادرات

کلمات کليدي

اساتيد:

دکتر منوچهر انصاري استاد راهنما:
استاد راهنماي دوم:
دکتر صادق سپندارند استاد مشاور:
استاد مشاور دوم:

مقالات مستخرج از پايان نامه:

چکيده سال انتشار مجله/همايش/انتشارات
Vol/Issue/Pages
عنوان / نويسندگان وضعيت / نوع

درباره پرديس

تماس با ما

اداره رياست: ۸۸۳۹۱۴۰۰-۰۲۱
امور مالي: ۸۸۳۹۰۸۸۷-۰۲۱
امور اداري: ۸۸۳۹۸۸۶-۰۲۱
آموزش: تماس با کارشناسان آموزش
دورنگار: ۸۸۳۹۰۸۸۹-۰۲۱
دورنگار دبيرخانه: ۸۸۳۹۰۸۸۶-۰۲۱ داخلي ۲۶۰

تهران، بلوار کشاورز، خيابان وصال شيرازي، كوچه فردانش پلاك ۲

آمار وب سايت

توجه

تمامي حقوق براي پرديس البرز دانشگاه تهران محفوظ است. بازنشر اطلاعات اعم از اخبار صفحات وب سايت با ذکر منبع بدون اشکال است. ارجاع به پايان نامه‌هاي دانشجويي بايد قالب استاندارد علمي انجام شود.