پايان نامه

مشخصات پايان نامه:

۹۹/۹/۱۱ دفاع:
۳۶۸۵ شناسه:
محمد بروجردي دانشجو:
طراحي مدل استراتژي همكاري رقابتي در بنگاه هاي خدمات فني و مهندسي عنوان فارسي:
A conceptual development of coopetition as a process and a strategy between engineering service companies عنوان انگليسي:

امروزه تعاملات همكارانه بين بازيگران رقيب موجب توسعه روابط همكارانه ايشان در طول زمان شده و به يك استراتژي فراگير براي شركت‌هاي نوآور مبدل گشته است، بطوري‌كه همكاري‌هاي بين سازماني به بخشي مهم از راهبرد بنگاه‌ها و مجموعه‌هاي كسب و كار در راستاي همانندسازي و هماهنگي و تطبيق با عدم اطمينآنها و پويايي‌هاي محيط كسب و كار بدل گشته است. ناپايداري‌هاي اقتصاد، و گسترش كسب و كار به شكل جهاني‌سازي بازارها، رقابت شديد اقتصادي و توزيع دانش فني ميان بنگاه‌ها نيز به اين موضوع دامن زده است. پديده همكاري بازيگران رقيب كه در بردارنده رقابت و همكاري هم‌زمان ميان دو يا چند شركت رقيب با هدف ارزش آفريني و تخصيص آن، يكي از مباحث مهم در مديريت استراتژيك به شمار رفته، پيشرفت چشمگيري در مديريت استراتژيك داشته، و روز به روز مورد اقبال بيشتري قرار گرفته است ، تا آنجا كه در جان‌مايه رنسانس در پژوهش‌هاي برنامه‌ريزي استراتژيك در قرن 21، و در عصر جهاني سازي و ديحيتالي شدن فعاليت‌هاي كسب و كار، اين استراتژي بعنوان يك عنصر كليدي ظاهر مي‌شود . اين پديده كه با نام هم‌رقابتي يا رقابت همكارانه از آن ياد ميشود، از تركيب دو واژه همكاري و رقابت برگرفته شده است و يك رفتار تركيبي است كه عموماً توسط شركت‌هايي به كار گرفته ميشود كه در صنايع پر تحول فعاليت مي‌كنند. هم‌رقابتي در يك تعريف جامع عبارت است از يك رابطه ناسازگار و پارادوكسيكال ميان دو يا شمار بيشتري از بازيگراني كه بطور هم‌زمان در گير برهم‌كنش همكاري و رقابت مي‌باشند، اعم از آنكه روابطشان افقي يا عمودي باشد. افزايش همكاري ميان شركت هاي فعال در يك صنعت از طريق استراتژي هم‌رقابتي، بهره‌مندي فراواني براي بنگاه‌ها و واحدهاي كسب و كار دارد، از آن ميان مي‌توان به دسترسي به منابع كمياب، يادگيري، دسترسي به فناوري هاي پيشرفته، دسترسي به نيروي كار باكيفيت (استاندارد)، دسترسي به بازارهاي جديد، محدود كردن و كاهش ريسك، صرفه جويي در زمان، افزايش قدرت چانه زني، تنوع بخشي آسان‌تر فعاليت ها، افزايش انعطاف پذيري سازماني و استراتژيكي، افزايش ارزش افزوده براي مشتريان، كاهش هزينه ها و بهبود نتايج يا پيامدهاي مالي كه در نتيجه باعث بهبود و افزايش عملكرد نوآورانه شركتها مي‌شود، اشاره داشت. توجه به هم‌رقابتي در واحدهاي كسب و كار به سرعت در حال افزايش بوده و نمونه‌هاي فراواني وجود دارد كه نشانگر آن است كه رقابت همكارانه به عنوان يك شيوه عملي در صنعت مورد استفاده قرار گرفته بطوريكه اين استراتژي به يك بخش جدانشدني از برنامه كار بسياري از شركت‌ها گرديده و اين افزايش اقبال به آن دليل است كه به جهت پيچيدگي‌هاي پوياي محيط، شركت‌ها بجاي تكيه بر منابع داخلي كه در منطق صنعتي شدن كلاسيك تشويق ميگرديد، به سمت و سوي منطق مدرن اتكا بر توانايي‌هاي عظيم خارجي درون شبكه‌ها رهنمون مي‌گردندو همين امر سبب شده است تا اين موضوع از اهميت بالايي در پژوهش‌هاي مرتبط با مديريت و كسب و كار برخوردار باشد. با افزايش اقبال به موضوع هم‌رقابتي و با وجود آنكه چندين سال است كه اين موضوع مورد توجه فراوان پژوهش‌گران غير ايراني قرار گرفته و تحقيقات فراواني در كشورهاي مختلفي چون آمريكا، اروپا، چين، ژاپن و... صورت گرفته است، پژوهش‌گران ايراني توجه چنداني به اين مبحث مهم نشان نداده‌اند. در كسب و كارها به دليل آنكه توازن بين رقابت و همكاري بسيار دشوار مي‌باشد عموما يا به سمت همكاري محض و يا بسوي رقابت محض گام برميدارند. از طرفي تحريم‌ها، محروميت‌هاي بين‌المللي محدوديت‌هاي حاكم بر عرصه كسب و كار در كشورمان، نياز به اين راهبرد را تشديد نموده و ضرورت تدوين الگوي مناسب را دوچندان مي‌نمايد. در همين راستا با توجه به اينكه يكي از عرصه‌هاي مورد توصيه پژوهش‌گران، بخش‌هاي خدمات فني و مهندسي ميباشد، مساله اصلي اين پژوهش، بررسي پديده رقابت همكارانه در يكي از صنايع پر تحول ايران يعني خدمات فني و مهندسي مي‌باشد. در صنايع خدمات مهندسي همگرايي بازارهايي مانند تجهيزات، نيروي انساني متخصص و ماهر، فناوري اطلاعات، تغيير زيادي در روش كسب و كار اين صنعت ايجاد كرده است و رقابت همكارانه يكي از گونه‌ها در ارتباطات ميان شركت‌هاي فعال در صنعت خدمات مهندسي به شمار ميرود و از طرفي اين بخش در كشور ما از مزاياي هم‌رقابتي كمتر بهره‌مند شده است، به همين منظور پژوهش پيشنهادي در تلاش است تا الگوي قابل اتكايي براي بكارگيري استراتژي هم رقابتي در شركتهاي عرضه كننده خدمات مهندسي تدوين نمايد.

چکيده:

Coopetition, Engineering service firms,

کلمات کليدي

اساتيد:

دکتر هاشم آقا زاده استاد راهنما:
استاد راهنماي دوم:
دکتر محسن نظري استاد مشاور:
استاد مشاور دوم:

مقالات مستخرج از پايان نامه:

چکيده سال انتشار مجله/همايش/انتشارات
Vol/Issue/Pages
عنوان / نويسندگان وضعيت / نوع

درباره پرديس

تماس با ما

اداره رياست: ۸۸۳۹۱۴۰۰-۰۲۱
امور مالي: ۸۸۳۹۰۸۸۷-۰۲۱
امور اداري: ۸۸۳۹۸۸۶-۰۲۱
آموزش: تماس با کارشناسان آموزش
دورنگار: ۸۸۳۹۰۸۸۹-۰۲۱
دورنگار دبيرخانه: ۸۸۳۹۰۸۸۶-۰۲۱ داخلي ۲۶۰

تهران، بلوار کشاورز، خيابان وصال شيرازي، كوچه فردانش پلاك ۲

آمار وب سايت

توجه

تمامي حقوق براي پرديس البرز دانشگاه تهران محفوظ است. بازنشر اطلاعات اعم از اخبار صفحات وب سايت با ذکر منبع بدون اشکال است. ارجاع به پايان نامه‌هاي دانشجويي بايد قالب استاندارد علمي انجام شود.