پايان نامه

مشخصات پايان نامه:

۹۹/۷/۲۹ ساعت ۱۰:۰۰ در اتاق دفاع مجازي پرديس البرز به ادرس http://vclas9.ut.ac.ir/alborz5 دفاع:
۳۴۳۲ شناسه:
ساناز حسن نژاد دانشجو:
طراحي مبلمان فضاي آموزشي براي كودكان با اختلال بيش فعالي مبتني بر رويكرد نظريه فعاليت عنوان فارسي:
: Designing educational environment furniture for highly active children based on the activity theory approach عنوان انگليسي:

چكيده

روند رو به رشد كودكان با اختلال كمبود توجه/بيش فعالي ، عدم تناسب امكانات مدارس و مبلمان آموزشي موجود با نيازهاي روحي و جسمي اين كودكان، اغلب والدين، معلمان، كودك و حتي همكلاسي هايش با مشكلاتي روبه رو مي‌شوند. بنابراين با توجه به اينكه تا به حال نمونه‌ي مبلمان آموزشي براي اين گروه هدف طراحي و توليد نشده است، انجام اين پروژه امري ضروري به نظر مي‌رسد، با توجه به اينكه بيشتر مشكلات اين كودكان از آغاز سال‌هاي مدرسه شروع مي‌شود و تا سن نوجواني ادامه دارد، بازه سني كودكان ابتدايي در اين پروژه در نظر گرفته شده است. پس از ورود كودكان بيش فعال به مدرسه، با مسائل و مشكلاتي روبه رو مي‌شوند. مهم‌ترين و شايع‌ترين مسائل آنها، مشكلات مربوط به عدم دقت در انجام تكاليف درسي و بازي گوشي كودكان است. هدف اصلي اين تحقيق طراحي مبلمان فضاي آموزشي براي كودكان با اختلال بيش فعالي براي استفاده در مدارس ابتدايي بر اساس رويكرد فعاليت است و اين مبلمان به منظور كمك به كودكان بيش فعال در حفظ آرامش، توجه و همچنين كمك به بهبود عملكرد آنها در تكاليف كلاسي استفاده مي‌شود.

در ابتدا براي انتخاب موضوع با انجام تحقيقات كتابخانه‌اي و مطالعه منابع لازم در حوزه‌هاي مربوطه و همچنين نمونه‌هاي موجود، اطلاعات لازم براي ورود به موضوع كسب گرديد. اين پروژه تحقيقات در دو بخش پژوهشي و ميداني صورت گرفته است. در بخش تحقيقات ميداني، بازديد‌هايي از وضعيت موجود چند مدرسه ابتدايي انجام شد، رفتارهاي روزمره گروهي از كودكان با اختلال كمبود توجه/ بيش فعالي مورد مشاهده قرار گرفت

و مصاحبه‌هاي متعدد با معلمان و مشاوران مدرسه انجام شد و پرسشنامه‌هاي هدفدار توسط معلمان و والدين اين كودكان تكميل شد. و در بخش پژوهشي، كتاب‌ها، مقالات موجود و منابع اينترنتي مورد بررسي قرار گرفته‌اند. از اين رو، در اين رساله، پس از بيان مقدمه‌اي كوتاه درباره ويژگي‌هاي كودكان مبتلا به اختلال كمبود توجه/بيش فعالي، سعي شده است، تاريخچه و طبقه‌بندي كودكان مبتلا به اختلال كمبودتوجه/بيش فعالي، انواع، نشانه‌ها و معيارهاي تشخيص، شيوع، علت‌شناسي و روش‌هاي ارزيابي و تشخيص، توضيح داده شود.

در نهايت، در قسمت عملي در طراحي مبلمان فضاي آموزشي، استفاده از رنگهاي آرامش بخش و فرم‌هاي ساده توصيه شده است. با قانونمند كردن و ساماندهي محيط از طريق تغييراتي در مبلمان، به كم توجهي

و حواسپرتي كودك پرداخته شده و با استفاده از فرم‌ها و مواد مصرفي بي‌خطر و در پاره‌اي مواقع با ايجاد تغييراتي در اندازه‌هاي موجود، ايمني بيشتري براي كودك در رفتارهاي غير قابل پيش‌بيني او فراهم شده است. در اين رساله سعي بر اين بوده است كه مطالب جمع‌آوري شده در ارتباط با موضوع به صورت طبقه‌بندي شده ارئه گردد و در نهايت در بخش پاياني اتودها ارزيابي و طرح نهايي همراه با نقشه‌هاي مربوط آورده شده، ضمائم و منابع نيز در پايان رساله قرار داده شده است.

كليد واژه‌ها: كودكان بيش فعال، اختلال بيش فعالي/كمبود توجه، مبلمان فضاي آموزشي، رويكرد تئوري فعاليت.

چکيده:

 مبلمان فضاي آموشي، فضاي آموزشي، كودك بيش فعال،  اختلال هاي رفتاري،  تئوري فعاليت، بيش فعالي

کلمات کليدي

اساتيد:

دکتر مريم خليلي استاد راهنما:
دکتر وحيد چوپانكاره استاد راهنماي دوم:
دکتر احمد به پژوه استاد مشاور:
استاد مشاور دوم:

مقالات مستخرج از پايان نامه:

چکيده سال انتشار مجله/همايش/انتشارات
Vol/Issue/Pages
عنوان / نويسندگان وضعيت / نوع

درباره پرديس

تماس با ما

اداره رياست: ۸۸۳۹۱۴۰۰-۰۲۱
امور مالي: ۸۸۳۹۰۸۸۷-۰۲۱
امور اداري: ۸۸۳۹۸۸۶-۰۲۱
آموزش: تماس با کارشناسان آموزش
دورنگار: ۸۸۳۹۰۸۸۹-۰۲۱
دورنگار دبيرخانه: ۸۸۳۹۰۸۸۶-۰۲۱ داخلي ۲۶۰

تهران، بلوار کشاورز، خيابان وصال شيرازي، كوچه فردانش پلاك ۲

آمار وب سايت

توجه

تمامي حقوق براي پرديس البرز دانشگاه تهران محفوظ است. بازنشر اطلاعات اعم از اخبار صفحات وب سايت با ذکر منبع بدون اشکال است. ارجاع به پايان نامه‌هاي دانشجويي بايد قالب استاندارد علمي انجام شود.