پايان نامه

مشخصات پايان نامه:

۹۹/۱۰/۲۳ ساعت ۱۲:۳۰ در اتاق دفاع مجازي پرديس البرز به ادرس http://vclas9.ut.ac.ir/alborz4 دفاع:
۳۴۲۹ شناسه:
ويدا جهان گرد دانشجو:
استفاده از اصول گرافيك ديزاين در طراحي و دكوراسيون داخلي عنوان فارسي:
The use of graphic design principles in interior decoration عنوان انگليسي:

محيط اطراف ما و خانه‌اي كه در آن زندگي مي‌كنيم همه نياز مبرمي به برقراري روابط صحيح ميان فرم‌ها و رنگ‌ها و همچنين سازمان‌بندي دقيق بر مبناي اصول بصري دارند، انسان به واسطه زبان گرافيك مي‌تواند با محيط اطراف خود سخن بگويد و با ديگران ارتباط برقرار كند. گرافيك حيطه‌اي از هنرهاي تجسمي است و داراي كاربردهاي متنوع و گسترده‌اي مي‌باشد. گرافيك بكارگيري تكنيك‌هاي مختلف خلق آثار دوبعدي بر روي سطوح مختلف نظير كاغذ، ديوار، بوم، فلز، چوب، پارچه و ... است كه در جهت رساندن پيامي خاص به بيننده انجام مي‌پذيرد. هنر گرافيك هنري گسترده است كه دقيقا نمي‌توان حدود آن را مشخص و معين كرد. اين هنر به آساني هنرهاي ديگر را به كمك مي‌گيرد و به آن‌ها شكل گرافيكي مي‌دهد. به عنوان مثال استفاده گرافيك در فضا‌هاي داخلي و خارجي، تزئينات و زيباسازي ساختمان‌هاي اداري و مسكوني ، پارك‌ها و فضا‌هاي سبز و ... موثر بوده و مورد نياز واقع مي‌شود و درايجاد محيط مناسب و مطلوب نقش بسزايي دارد.

طراحي داخلي كه به عنوان يك حرفه، يك هنر و يك صنعت در دنيا شناخته شده، بهينه‌سازي فضاهاي داخلي ساختمان‌ها به منظور انجــام فعاليت‌هاي روزمره يعني زندگي و كار است. آنچه به يك بنا روح مي‌بخشد، كيفيت فضاي داخلي از يك طرف تأثير مستقيمي بر نحوه انجام فعاليت‌هاي ما در دارد و از طرف ديگر نگرش، احوال و شخصيت ما را تحت تأثير قرار مي‌دهد. بر اين اســاس، هدف طراحي داخلي، بهبود عملكرد فيزيكي و رواني فضا براي راحت‌سازي زندگي در آن است.

طراحي داخلي مجموع دانش فن و هنر است كه طيف گوناگوني از عناصر و مؤلفه‌ها چون؛ فرم، نور، رنگ، بافت، كف، سقف، ديوار، عناصر كاركردي و تزييني و مبلمان را در برمي‌گيرد كه اين موارد در بهينه‌سازي فضاها و دستيابي به كاركرد مناسب نقش مهمي را ايفا مي‌كنند. اين عناصر ابزارهاي كار طراح هستند كه همگي بايد بطور هماهنگ و متناسب در يك طرح مرتبط و خوشايند قرار گيرند. طراحي داخلي كه در حد واسط ميان معماري و طراحي قرار مي‌گيرد، حرفه‌اي بين رشته‌اي است كه فضاهاي داخلي را طراحي مي‌كند. به همان ميزان كه شامل جنبه‌هاي كاربردي، ساختاري و فني مي‌شود، طراحي تجسمي و جنبه‌هاي بصري و زيبايي‌شناسانه را نيز در بر دارد.

از اين رو طراحي داخلي اغلب در رديف هنرهاي تجسمي به حساب آمده است و به تغيير در حجم فضايي، موقعيت قرارگيري عناصرو وسايل خاص مي‌پردازد. پروژه‌ايي كه طراح داخلي در آن مشغول به فعاليت است معمولاًدر سازه بناي موجود تغييري ايجاد نمي‌كند و يا تغييرات بسيار اندك است و ساختار اصلي فضا حفظ مي‌شود. طراحي داخلي فروشگاه‌ها، نمايشگاه‌ها و فضاهاي مسكوني از متداول ترين پروژه‌هاي اين رشته است

امروزه اهميت دادن به طراحي و دكوراسيون داخلي متناسب با فضاي منزل و محيط كار تاثير بسزايي در افزايش بهره‌وري و ايجاد حس آرامش دارد؛ دكوراسيون يك فضا، حاصل در كنار قرار گرفتن عناصر بصري متعددي است كه تاثير فيزيكي و روحي خاصي را بر روي افراد مي‌گذارد. چناچه در دكوراسيون داخلي به علت عدم تخصص و عدم اطلاع از اصول و مباني عناصر بصري به درستي استفاده نشود، نمي‌توان به نتيجه مطلوب دست يافت. و اين امريست انكار ناپذير، براي موفقيت در آن، بايستي تا حد نسبتاً زيادي با عناصر و اصول طراحي تجسمي و مبادي سواد بصري آشنا بود. بنابراين براي برقراري روابط منطقي فرمي، ظاهري، كاربردي و روابط سازمان بندي دقيق بر مبناي اصول و مباني بيان بصري، در طراحي داخلي نياز به دانش هنر و اصول گرافيك ديزاين است كه باعث ايجاد فضايي خوشايند و دلنشين شد.

استفاده درست از عناصر بصري همچون نقطه، خط، سطح، حجم، بافت، شكل، رنگ، و تيرگي-روشني، با توجه به اصول سازمان‌‌دادن به عناصر بصري (كيفيات بصري)، مي‌تواند بر اساس كاربرد فضاي معماري مورد نظر، در ايجاد فضايي دلنشين و آرامبخش يا پّر انرژي و پويا، نقش تعيين‌كننده‌اي را داشته باشد. از جمله كيفيات تجسمي و بصري، مي‌توان به حركت، وحدت، تعادل، ريتم يا نظمِ موزون، و تناسب اشاره نمود كه در يك فرايند مهم به نام تركيب‌بندي، به تاثير گذاري هر چه بيشتر اثر كمك مي‌كنند.

تركيب‌بندي يا "كمپوزيسيون" [Composition]، عبارت است از روند ترتيب و تنظيم و سازمان‌دادن به عناصر بصري، به منظور آن‌كه يك قالب منسجم و وحدت‌يافته براي محتواي معيني حاصل آيد. كادر، ريتم، تعادل، نظام هندسي زيرساختِ اثر، از عوامل تركيب‌بندي محسوب مي‌شوند. توجه به نقاط، خط‌ها، ريتم، سايه-رنگ‌ها، ساختمانِ هندسي، تضادها [تضاد در شكل، تضاد در اندازه، تضاد در رنگ، تضاد در بافت، تضاد در جهت، تضاد در ظاهر فرم، تضاد در محل فرم، تضاد در مقدار فرم، و...]، ). همچنين عوامل و كيفيات ديگري نيز مي‌توانند در موفقيت و تاثيرگذاري تركيب‌بندي نقش داسته باشند: تاكيد، تنوع و...

چکيده:

گرافيك، ديزاين، دكوراسيون، طراحي داخلي

کلمات کليدي

اساتيد:

دکتر مصطفي گودرزي استاد راهنما:
استاد راهنماي دوم:
استاد مشاور:
استاد مشاور دوم:

مقالات مستخرج از پايان نامه:

چکيده سال انتشار مجله/همايش/انتشارات
Vol/Issue/Pages
عنوان / نويسندگان وضعيت / نوع

درباره پرديس

تماس با ما

اداره رياست: ۸۸۳۹۱۴۰۰-۰۲۱
امور مالي: ۸۸۳۹۰۸۸۷-۰۲۱
امور اداري: ۸۸۳۹۸۸۶-۰۲۱
آموزش: تماس با کارشناسان آموزش
دورنگار: ۸۸۳۹۰۸۸۹-۰۲۱
دورنگار دبيرخانه: ۸۸۳۹۰۸۸۶-۰۲۱ داخلي ۲۶۰

تهران، بلوار کشاورز، خيابان وصال شيرازي، كوچه فردانش پلاك ۲

آمار وب سايت

توجه

تمامي حقوق براي پرديس البرز دانشگاه تهران محفوظ است. بازنشر اطلاعات اعم از اخبار صفحات وب سايت با ذکر منبع بدون اشکال است. ارجاع به پايان نامه‌هاي دانشجويي بايد قالب استاندارد علمي انجام شود.