پايان نامه

مشخصات پايان نامه:

۱۴۰۰/۴/۱۲ ساعت ۱۴:۰۰ در http://vroom.ut.ac.ir/alborz2 دفاع:
۳۴۰۰ شناسه:
كريم خلاقي بيرك عليا دانشجو:
ارتباط بين وضعيت بدني و مهارتهاي بنيادي در دانش آموزان پسر 10-7 سال شهر قوچان عنوان فارسي:
Relationship between posture and fundamental movement in male students aged 7-10 years in Quchan عنوان انگليسي:

يكي از موضوعات مهم كه در سال هاي اخير مورد توجه متخصصان كودك، والدين و مربيان تربيت بدني قرار گرفته، بررسي كيفيت مهارت هاي حركتي بنيادي در كودكان است .اين مهارت ها علاوه بر تاثيري كه بر رشد مهارت هاي ورزشي و تخصصي دارند مي توانند موجب بهبود انجام فعاليت هاي روزانه زندگي در افراد شوند و بايد در سنين پيش دبستاني و دبستاني انجام گيرند زيرا عدم دستيابي به مراحل پيش رفته مهارت ها مشكلاتي را در رشد مهارت هاي حركتي اتي و در سنين بالاتر در پي خواهد داشت. از طرف ديگر با توجه به اينكه حركت بخشي از زندگي روزمره انسان است و در اين ميان نقش مهمي داشته و اهميت حركت اغلب ناديده گرفته ميشود .كودكاني كه تبحر كمتري در مهارت هاي بنيادي دارند در حيطه هاي حركتي بيشتر دچار مشكل مي شوند و به احتمال كمتري در فعاليت هاي ورزشي و بازي هاي دوران كودكي و نوجواني بطور موفق شركت مي كنندوضعيت بدني بهينه در انسان نياز به هماهنگي مفاصل با يكديگر دارد كه يكي از مشكلات عمده دانشمندان حركت فهم اين مطلب مي باشد كه چگونه انسان ها در بسياري ازحركات بدن، در كنترل كردن واحدها حركتي و عمل توسط يك واحد هماهنگ مي‌شوندمشكلات وضعيتي در دانش آموزان مبتلا به نارسايي حركتي و عدم هماهنگي در پشت صاف 40 درصد، كيفوز سينه اي16/29 و اسكوليوز سينه اي83/20 در صدر گزارش شده است از طرفي وضعيت بدني صحيح به نگهداري طبيعي موزون بخش هاي مختلف بدن اطلاق مي گردد عدم توازن عضلاني پيامد هاي مشخصي در در بدن بدنبال دارد مشكلات وضعيتي سر به جلو-شانه نابرابر- افزايش يا كاهش زاويه كايفوز و لوردوز-زانوي ضربدري و پرانتزي و كف پاي صاف و هرگونه نقص و اختلال در هر يك از مفاصل و عضلات بدن مي‌تواند بر كيفيت و عملكرد ساير مفاصل و عضلات نيز تاثير گذار باشداز آنجا كه مهارتهاي بنيادي از طريق هماهنگ كردن گروه هاي عضلاني موافق و مخالف به وسيله تمرينات مختلف مشكلات وضعيت بدني را تا حدودي بر طرف ميسازد دراثر اين حركات نوعي هماهنگي بين عضلات به وجودمي آيد.به نظر ميرسد بين وضعيت بدني و مهارت هاي حركتي بنيادي در ايجاد شرايط ايده آل جسماني وابستگي وجود دارد هرچند كه اين رابطه تا كنون مورد بررسي قرار نگرفته استاين پژوهش درشهرستان قوچان دركانون ساختارقامتي واقع درسالن معلم دربازه زماني خرداد98تا99و با كسب تائيديه گروه حركات اصلاحي دانشكده تربيت بدني و مجوز كميته اخلاق دانشگاه انجام شد. در اين پژوهش كاربردي از دانش آموزان مقطع ابتدايي دوره اول به صورت داوطلبانه در مطالعه شركت مي كند (320 نفر پسر ) پس از نمره غربالگري حركتي پايه بوسيله آزمون مهارتهاي حركتي برونينكز اوزرتسكي و ارزيابي وضعيت بدني با اندازه گير هاي زواياي بدن با وسايل استانداردتوسط متخصص اصلاحي ارزيابي وثبت ميشودابتدا اطلاعات دموگرافيك در پرسشنامه ثبت ميشود , قد و وزن آنها بصورت دقيق و توسط ترازوي ديجيتالي و قد سنج ثبت مي‌شود.

براي ارزيابي وضعيت بدني از روش اندازه گيري زاويه كرانيوورتبرال با استفاده از وسيله فتوگرامتري و نابرابري شانه ها از اسكوليومتر و زاويه كايفوز و لوردوز بوسيله خط كش منعطف و ژنوواروم و ژنووالگوم زانوها با كوليس و وضعيت كف پا با شاخص استاهلي اندازه گيري ميشود جهت ارزيابي ميزان مهارتهاي حركتي پايه از آزمون تبحر حركتي برونينكز اوزرتسكي استفاده ميشود پايايي اين آزمون از طريق آلفاي كرونباخ و روايي آن از طريق همبستگي نمره خرده مقياسها با نمره كل آزمون به ترتيب 73/0 و 82/0 به دست آمده استاز آمار توصيفي نظير ميانگين، حداقل، حداكثر، فراواني، درصد و انحراف استاندارد براي توصيف متغيرها استفاده شد. در سطح آمار استنباطي نيز براي بررسي نرمال بودن توزيع داده‌هاي مربوط به متغيرهاي تحقيق در نمونه مورد بررسي از آزمون كلوموگروف -اسميرنوف استفاده خواهد شد. براي بررسي ماتريس همبستگي از آزمون همبستگي پيرسون (در صورت نرمال نبودن از آزمون اسپيرمن استفاده مي‌شود) استفاده خواهد شد. جهت بررسي اثر متغيرهاي پيش بين بر روي ملاك از تحليل مسير (amos) استفاده شد. نرم افزار تحليل داده ها spss نسخه 18 و ليزر نسخه 8/8 بود. سطح معني داري 05/0 در نظر گرفته مي‌شود. مدل مفهومي كه در تحليل مسير انجام شد براساس ديدگاه بوم شناختي و نظرية سيستم هاي پويا بدن از مؤلفه هاي مختلفي تشكيل شده است كه هر گاه يكي از آنها تغيير كند، باقي ابعاد بدن نيز متناسب با آن تغيير خواهند كرد و اين تبادلِ سيستمها و ابعاد مختلف به عنوان يك واحد كاركردي، انعطاف پذيري زيادي به بدن مي دهد. بنابراين، با توجه به مطالعات و بررسي هاي صورت گرفته با استناد به نظرية سيستم هاي پويا ميتوان نتيجه گيري كرد كه نبايد ساختار و راستاي آناتوميكي مفصل مچ پا را تنها عامل مؤثر در كنترل پاسچر و اجراي مهارت هاي حركتي قلمداد كرد و بايد نقش ساير سيستمها را در اين مورد در نظر گرفت بنابر اين ممكن است كه عدم رشد هماهنگي و عدم باليدگي مهارت هاي بنيادي در كودكان خود به عنوان عامل بروز وضعيت بدني نامطلوب شود به طور كلي نتايج حاكي از يك ارتباط بين مولفه هاي وضعيت بدني ، با مولفه هاي تبحرحركتي كودكان 7تا 10 ساله پسر را نشان داد تبحر حركتي به عنوان مجموعه اي از مهارتهاي بنيادي اساسي تحت تأثير عوامل مختلفي قـرار مـيگيرد حركات هدفمند نيازمند يكپارچگي بين سيستم عصبي مركزي و ديگر اندامها و سيستمهاي بدن است. سيستم عصبي مركزي به منظور اجراي حركت در محيط مي بايست قادر به شناسايي، ادراك درونداد حسي، تصميم گيري درست و اجراي عمل در زمانبندي و هماهنگي صحيح باشد ، اين پژوهش نشان داد كه عوامل ديگري مثل تغييرات وضعيت بدني و راستاي مفاصل ميتواند با مولفه هاي تبحر حركتي و مهارت هاي بنيادي رابطه داشته باشد كه به نظر ميرسد براي بررسي رابطه دقيق تر مولفه هاي مهارت هاي بنيادي ميان افراد مختلف با وضعيت هاي بدني مختلف بايد مورد توجه قرار گيرند بنابراين توجه متخصصين اصلاحي و رشد حركتي همزمان به وضعيت بدني و مهارتهاي بنيادي در برنامه هاي اصلاحي و رشد جسماني مشهود است.

چکيده:

مهارت هاي بنيادي- دانش اموز - وضعيت بدني- آزمون تبحر حركتي برونينكز اوزرتسكي

کلمات کليدي

اساتيد:

دکتر رضا رجبي استاد راهنما:
دکتر هومن مينونژاد استاد راهنماي دوم:
دکتر معصومه شجاعي استاد مشاور:
استاد مشاور دوم:

مقالات مستخرج از پايان نامه:

چکيده سال انتشار مجله/همايش/انتشارات
Vol/Issue/Pages
عنوان / نويسندگان وضعيت / نوع
۱۳۹۹

مجله علوم پيراپزشكي و توانبخشي مشهد

/

رابطه شاخص هاي وضعيت بدني با تعادل در دانش آموزان 7 تا 10 ساله

كريم خلاقي1، رضا رجبي2، هومن مينوژاد*3،معصومه شجاعي4

مقاله در مجله علمي/پژوهشي
داخلي / پذيرش شده

درباره پرديس

تماس با ما

اداره رياست: ۸۸۳۹۱۴۰۰-۰۲۱
امور مالي: ۸۸۳۹۰۸۸۷-۰۲۱
امور اداري: ۸۸۳۹۸۸۶-۰۲۱
آموزش: تماس با کارشناسان آموزش
دورنگار: ۸۸۳۹۰۸۸۹-۰۲۱
دورنگار دبيرخانه: ۸۸۳۹۰۸۸۶-۰۲۱ داخلي ۲۶۰

تهران، بلوار کشاورز، خيابان وصال شيرازي، كوچه فردانش پلاك ۲

آمار وب سايت

توجه

تمامي حقوق براي پرديس البرز دانشگاه تهران محفوظ است. بازنشر اطلاعات اعم از اخبار صفحات وب سايت با ذکر منبع بدون اشکال است. ارجاع به پايان نامه‌هاي دانشجويي بايد قالب استاندارد علمي انجام شود.